Tuesday, June 21, 2011

Anlita ALDRIG...

...företaget Norrsten för att gravera en gravsten.

Pappa dör den 13 april i år. Veckan efter ringer jag Norrsten för att beställa gravyren på stenen. Jag får veta att det ska gå på 3700 kronor och kvinnan jag talar med säger att de ska plocka stenen veckan därpå.

I mitten av maj har de fortfarande inte plockat stenen och jag får ringa och be dem skicka räkningen eftersom bouppteckningen ska vara klar innan den 13 juni. Kvinnan jag talar med ber om ursäkt och säger att hon ska undersöka varför stenen inte hämtats, samt skicka räkningen.

Räkningen betalas. Gravsättningen för pappa sker den 27 maj. Då ligger fortfarande stenen kvar. Jag ringer dit och kvinnan ber ännu en gång om ursäkt och lovar att den ska tas kommande vecka.

Bouppteckningen sker fredag den 3 juni. När jag går till graven ligger fortfarande stenen kvar. Jag ringer dit ännu en gång, kvinnan ber om ursäkt och säger att de ska plocka stenen på måndag.

Fredag den 10 juni, stenen ligger kvar och jag ringer ännu en gång. Kvinnan berättar att de hade tänkt ta den men eftersom det är studentfiranden i närheten där så valde de att inte ta den utan ska ta den på måndag. Så här i efterhand undrar jag hur många studenter som befinner sig på Lunds kyrkogård, speciellt med tanke på att Lejonströmsbron är stängd. Jag utrycker då tydligt att jag inte vill att de ska utföra gravyren om jag inte får någon slags rabatt. Hon säger att hon ska skriva en lapp till han som ska gravera och att han ska höra av sig till mig angående detta.

Onsdag den 15 juni är gravstenen borta, men ingen har hört av sig till mig angående rabatt. Här är jag så upprörd att jag låter mig man ringa dem istället. Kvinnan låter hälsa att jag minsann fick 150 kronor i rabatt när jag beställde gravyren. Det är något som hon aldrig sagt till mig och det är inget som heller syns på fakturan.

Söndag den 19 juni skriver jag ett mail till dem där jag skriver att jag inte vill att de utför gravyren eftesom jag vill anlita ett seriöst företag, samt att om de utfört gravyren ska jag ha ett skäligt belopp tillbaka som plåster på såret. Jag skriver även att stenen ska vara på plats tisdag den 21 juni.

Tisdag 21 juni ringer en man från företaget och berättar att stenen är graverad och ligger på plats. Jag undrar hur de ska kompensera mig för allt besvär och får svaret att de minsann har gjort ett bra jobb och att någon kompensation var det inte frågan om. Nu har jag lagt ut detta på bloggen, har varnat alla bekanta på facebook och nu ska jag ringa begravningsbyrån och berätta hur detta företag, som de rekommenderar uppför sig.

Payback is a bitch!

1 comment: