Thursday, May 22, 2008

81...

...på Kvantum, 918 kvar.

Har städat kuvösen idag, tvättat, solat, löst sudoku, varit på praobesök, handlat en till New dawn-ros som ska klättra i min rosenbåge.

Barnen och jag har bakat;


Makalösa, 24 st

100 g smör
3/4 dl socker
3/4 dl russin
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175.
2. Rör ihop matfett och socker.
3. Blanda russin, mjöl och bakpulver i skål, rör om och blanda ner i smörsockret till en jämn deg.
4. Rulla 24 bollar och lägg glest på plåt.
5. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter.

Har även gjort en thailändsk Tom Kha kycklingsoppa;


1 burk kokosmjölk
3 dl vatten
1 röd chili
6 limeblad
5 msk fisksås
koriander
ingefära
2 salladslökar
300g kyckling
2 citrongräs
4 stora champinjoner

Koka ihop och lägg ner kycklingen. Låt koka tills kycklingen är genomkokt och mör.

Anette, jag kan bjuda dig på denna någon gång, men då byter vi ut kycklingen mot räkor. Då kan vi tänka oss tillbaka till Surin beach.

Växthuset är fortfarande i några lådor och väntar på att D ska förbarma sig över dom.

Heja Sverige ikväll!

2 comments:

Hoodan said...

Soppan sounds najs!
Ser fram emot i morgon!
Kommer förbi så fort jag kan efter fotbollen. Ca:15.30-16.00
Kramis

Nicola said...

om tre veckor åker jag till ITALY! wiiiie! det är ju iallfall rättsida klotet :D bara fyra veckor och sex dagar kvar tills jag är hemma och du bjurrar på go mat. Honestly I can't wait! wiiiiiie!

puss!