Tuesday, March 3, 2009

Nu är man...

...på banan igen. Äntligen. Men fortfarande ont i halsen, tät i näsan och hostig. Men smaken är tillbaka.

Igår kom H & S och bjöd på Bakoblandning. hade inte så mycket smak i min mun, men det lilla jag kände smakade gott. Fick fina krya-på-dig-tulpaner också;


I morse skjutsade vi pappsingen på jobbet och drog till Valliden. Där har vi löst korsord, jag har rättat prov och vi har ätit en god köttfärssoppa.

Förra veckan bjöd jag på en

Chokladkaka med päron i botten;


4-6 pers;

1 brk pärnhalvor (420g)
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vanlijsocker
150 g rumsvarmt smör
2 ägg

1. Ugnen på 200.
2. Bort med spadet och lägg päronhalvorna med kupade sidan upp i en fyrkantig form ca 22 cm.
3. Blanda övriga ingredienser i matberedare till mjuk smet. Men ät inte upp allt nu.
4. Bred smeten (så gott det går) över päronen och grädda i 20 minuter mitt i ugnen.
5. Stäng av ugnen men låt kakan stå kvar ytterligare 5 min. Då är den krämig i mitten.
6. Låt svalna 10 minuter och servera med gammeldags vaniljgräddglass.

Tips; kanske lägga några After eightplattor på när du tagit ut den ur ugnen.

Den här gick hem hos svärfar i alla fall.

Imorgon ska Mama Hood och jag på bio. kanske lite sushi före. Najs!

No comments: