Saturday, May 2, 2009

Nu börjar värmen...

...kännas på både gott och ont. Fötterna har börjat svälla nu cokså. Damn!

Vi har just kommit hem från Penionat Valliden där vi har haft det mycket bra. Affe har ätit vattenmelon;


Killarna har hjälpt farfar att gräva bort all snö;


Och farfar, pappa och Max har varit ute och cyklat över 4 km. Signe och jag har promenerat.


Igår åt vi wook och min cheesecake till efterrätt. Den var yummy.

Lemon curd cheesecake



Botten
  • 12 st Digestivekex
  • 75 g smält smör

Fyllning

  • 250 g philadelfiaost
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk rivet skal från citron
  • 2 dl vispgrädde
  • ca 2 dl lemoncurd


Gör så här;
1. Smöra formen lätt.

2. Mixa kexen tillsammans med det smälta smöret.

3. Tryck ut smeten i botten på en vanlig pajform eller en form med löstagbar kant. In i frysen en stund.


4. När botten fryst, bred över ett lager lemon curd. Jag värmde min 10 sekunder för att den skulle bli enklare att bre ut. In i frysen igen.

5. Vispa samman grädden och sockret – det ska vara lättvispat men inte rinnigt.Vispa i osten, 2 msk lemon curd, citronskal och vaniljsocker och kör slätt.


6. Slå ost-fyllningen i formen och kyl i frys tills kakan stelnat helt.


Ta fram kakan 10-15 minuter innan den ska serveras och låt den tina lite i kylskåp.

Dekorera med jordgubbar.

1 comment:

Nicola said...

Hjälp så gott. Jag fyller år den 25 juni. JA TACK!