Wednesday, July 29, 2009

253...

...på en släp på Falkgatan.

Jag mådde inte bra i morse Fick inte i mig någon frukost och vid lunchtid kräktes jag. Kan jag vara gravid? Skämt åsido så tror jag att jag är överkänslig mot grönmusslor. Kräktes nämligen sist jag åt sådana. Mådde i alla fall bra efter ett tag igen.

Har varit på en promenad, solat nu på eftermiddagen och läst de mysiga tidningarna jag fick av Kikki. Hon ringde förresten om ett spännande förslag imorgon som vi ska nappa på om vädret tillåter.

Barnen har ätit jordgubbar från "Southfork" i Ostvik, med socker och grädde;



Max och Daniel är ute och cyklar/åker inlines.

Här kommer receptet

Fänkål- och ädelostpaj;


1 sats pajdeg med 1 näve riven västerbottensost i.

400 g fänkål
120 g ädelost
3 dl mellangrädde
3 ägg
1 näve västerbottensost
1/2 tsk salt
peppar

1. Förväll fänkålen i stora bitar, ca 10 minuter. Kapa bort bitarna längst ut, de blir lite träiga. Dela i mindre bitar.

2. Förgrädda pajskalet ca 10 minuter i 200 grader.

3. Lägg den avrunna fänkålen i botten och smula över ädelosten.

4. Blanda grädde, ägg, vbost, salt och peppar. Häll blandningen över.

5. Grädda i 200 grader. För mig tog det drygt 30 minuter innan pajen tagit ihop.


Gratinerad scampi;

scampi

Kryddsmör;
smör
tärnad tomat
vitlök
basilika
riven parmesanost
salt och peppar

Lägg tinad, kokt scampi i ugnssäker form.

Blanda ihop kryddsmöret och klicka över. Gratinera ca 10 minuter i 200 grader. Ät med ett gott bröd till som man doppar i skyn som blir.



No comments: